Informace k řízení na ochranu kolektivních zájmů spotřebitelů podle občanského soudního řádu

Řízení na ochranu kolektivních zájmů spotřebitelů nelze zaměňovat s hromadným řízením. Byť mají některé společné rysy, z větší části se od sebe odlišují.

 

Řízení na ochranu kolektivních zájmů spotřebitelů může zahájit pouze zapsaná nezisková organizace. V žalobě se může žalobce domáhat zdržení se vymezeného jednání nebo určení, že žalovaný porušil svoji povinnost.

 

Řízení je vedeno jen mezi žalobcem a žalovaným. Spotřebitelé, jichž se napadené jednání dotklo, nijak v tomto řízení nevystupují a nemohou se do něho zapojit nebo v něm vykonávat práva, zároveň také neplatí žádné náklady, které v řízení vzniknou. Řízení má nicméně na jejich postavení určitý vliv, neboť:

  • Podáním žaloby na ochranu kolektivních zájmů spotřebitelů, o níž je možné se dozvědět z příslušného seznamu na těchto stránkách, vzniká překážka, která brání spotřebitelům, aby podali proti témuž žalovanému vlastní žalobu, v níž budou požadovat stejný nárok (např. shodně s žalobcem budou požadovat zdržení se určitého jednání).
  • Podání žaloby na ochranu kolektivních zájmů spotřebitelů brání také případnému zahájení hromadného řízení v téže věci.
  • Podáním žaloby se staví běh promlčecí lhůty, pokud jde o jakékoliv navazující nároky jednotlivých spotřebitelů, které vznikly z jednání žalovaného podnikatele, jehož nezákonnost je v řízení namítána

(např. žalobce se v žalobě na ochranu kolektivních zájmů spotřebitelů domáhá, aby se žalovaný zdržel určitého protizákonného jednání – spotřebiteli přitom byla tímto jednáním způsobena škoda – promlčecí lhůta u tohoto práva na náhradu škody po dobu řízení o žalobě na ochranu kolektivních zájmů spotřebitelů neběží, a spotřebitel tak může vyčkat na výsledek řízení a zhodnotit své šance při případném budoucím uplatňování práva na náhradu škody).

  • Pokud soud o žalobě rozhodne meritorně (tj. nárok žalobci přizná nebo žalobu zamítne), je toto rozhodnutí závazné i pro dotčené spotřebitele. Naopak rozhodnutí o odmítnutí žaloby nebo zastavení řízení v dalším individuálním postupu spotřebitelů nijak nebrání.