Rok 2019
12. 9. 2019 - V sekci "Veřejný funkcionář - životní situace" a "Často kladené dotazy - veřejný funkcionář (otázka č. 8)" byla upřesňěna informace týkající se zpřístupňování odeslaných oznámení. (zde)
12. 9. 2019 - V sekci „Ke stažení" byly aktualizovány PDF soubory formulářů oznámení veřejných funkcionářů a nápovědy k jejich vyplnění reflektující právní úpravu účinnou ode dne 1. 6. 2019 a informace dle aktualizované metodiky pro podávání oznámení veřejnými funkcionáři podle zákona o střetu zájmů.
8. 7. 2019 - V sekci "Veřejný funkcionář - životní situace" a "Často kladené dotazy - veřejný funkcionář (otázka č. 8)" byla upřesňěna informace týkající se zpřístupňování odeslaných oznámení. (zde)
28. 6. 2019 – Generování přihlašovacích údajů a hesel do Centrálního registru oznámení ve dnech 29. a 30. června 2019.
Vyzýváme veřejné funkcionáře, aby se s žádostmi o vygenerování nových přihlašovacích údajů pro účely plnění oznamovací povinnosti ve dnech 29. a 30. června 2019 obraceli přímo na své podpůrné orgány. Žádosti tohoto druhu zaslané Odboru střetu zájmů a boje proti korupci budou vyřizovány až v pondělí 1. července 2019.
25. 6. 2019 - V sekci "Veřejný funkcionář - životní situace" a "Často kladené dotazy - veřejný funkcionář (otázka č. 33)" byla upřesňěna informace týkající se importu dat z katastru nemovitostí. (zde)
19. 6. 2019 - V sekci "Ke stažení" byly přidány nové dokumenty pro správní orgány řešící přestupky na úseku střetu zájmů. Jedná se o prezentaci z konaného semináře a souhrnu nejčastěji řešených dotazů včetně odpovědí. (zde)
18. 6. 2019 - V sekci "Zpracování a ochrana osobních údajů v Ministerstvu spravedlnosti (Centrální registr oznámení)" došlo k úpravě informace v oddílu "Komu mohou být Vaše osobní údaje předány?", část C). Změna se týká zákonného zmocnění, dle kterého jsou údaje poskytovány. S účinnosti ode dne 24. 4. 2019 nahradil dosavadní zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů.
13. 6. 2019 - Upřesňující sdělení zpracované Sdružením místních samospráv ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti k období, za které má veřejný funkcionář dle § 2 odst. 1 písm. p) a q) zákona o střetu zájmů ve lhůtě do 30. 6. 2019 podat průběžné oznámení.
Nastat mohou následující typické situace:
- Starosta byl zvolen do funkce až po podzimních komunálních volbách. V takovém případě podává průběžné oznámení za období ode dne svého zvolení do funkce do konce roku 2018.
- Starosta byl po podzimních komunálních volbách do funkce znovuzvolen, zastával ji tedy po celý loňský rok. Pokud řádně podal výstupní a vstupní oznámení, podává průběžné oznámení za období ode dne svého znovuzvolení do funkce do konce roku 2018.
- Starosta byl po podzimních komunálních volbách do funkce znovuzvolen, zastával ji tedy po celý loňský rok. Nepodal ovšem výstupní a vstupní oznámení, přestože tak učinit měl. V tom případě platí, že podává průběžné oznámení za období od 1. 1. do 31. 12. 2018.
10. 6. 2019 - Ve dnech 8. a 9. 6. 2019 byla všem právnickým osobám nebo jejich orgánům nebo organizačním složkám dle § 14a odst. 2 zákona o střetu zájmů zapisujícím veřejné funkcionáře do Centrálního registru oznámení rozeslána prostřednictvím datové schránky informace k podávání průběžného oznámení veřejnými funkcionáři do 30. 6. 2019 s žádostí o součinnost při předávání relevantních informací veřejným funkcionářům. Obsah sdělení dostupný zde.
7. 6. 2019 - V sekci "Ke stažení" je k dispozici aktualizovaná metodika pro podávání oznámení veřejnými funkcionáři podle zákona o střetu zájmů (zde), a dále souhrn základní informací pro podpůrné orgány (zde).
K aktualizaci metodiky pro veřejné funkcionáře došlo především v těchto bodech:
Obecná část:
- Upřesnění postupu při ztrátě přihlašovacích údajů veřejného funkcionáře (kapitola 4, str. 17)
- Přidání informace o předávacích protokolech pro podpůrné orgány pro řádné poučení veřejných funkcionářů pro případ podání vstupního a výstupního oznámení (kapitola 4, str. 17)
- Nemožnost opravovat odeslaná oznámení, potřeba podat nové (kapitola 4, str. 18)
- Odpovědnost u soudců (kapitola 6, str. 22)
Zvláštní část:
- Oznamovací povinnost ve vztahu k přerušené živnosti (kapitola 5.1, str. 31)
- Změna stanoviska k otázce, zda lze za podnikající právnickou osobu považovat i dobrovolný svazek obcí (kapitola 5.2, str. 32)
- Oznamovací povinnost ve vztahu k určení členství veřejného funkcionáře členem v orgánu podnikající právnické osobě státem nebo územním samosprávným celkem (kapitola 5.3, str. 33)
- Oznamovací povinnost ve vztahu k věcem nemovitým v souvislosti s napojením Centrálního registru oznámení na katastr nemovitostí (kapitola 6.1, str. 39)
- Oznamovací povinnost ve vztahu ke změnám stavu finančních prostředků na účtu v případě průběžného a výstupního oznámení (doplnění závěru u uvedeného příkladu), (kapitola 6.4, str. 49)
- Oznamovací povinnost ve vztahu k příjmům veřejného funkcionáře, konkrétně vyživovací povinnosti (kapitola 7.1, str. 51)
- Oznamovací povinnost ve vztahu k příjmům veřejného funkcionáře, konkrétně příjmu plynoucímu z nájemního vztahu (kapitola 7.1, str. 52)
- Oznamovací povinnost ve vztahu k příjmům veřejného funkcionáře, konkrétně příjmu, který veřejný funkcionář skutečně získal do své sféry dispozice, nikoli ten, na který má pouze nárok (kapitola 7.1, str. 53)
7. 6. 2019 - Do sekce Často kladené dotazy - veřejný funkcionář (otázka č. 18) i podpůrný orgán (otázka č. 18), byl přidán postup při podávání oznámení veřejným funkcionářem v případě, že byl do Centrálního registru oznámení podpůrným orgánem zapsán po zákonem stanovené lhůtě (zde).
5. 6. 2019 - V sekci Často kladené dotazy - veřejný funkcionář, došlo ke zpřesnění odpovědí na otázky č. 32, 34 a 42.
4. 6. 2019 - Blíží se termín pro podání průběžného oznámení podle zákona o střetu zájmů
Do 30. 6. 2019 mají veřejní funkcionáři podle zákona o střetu zájmů povinnost podat průběžné oznámení za období výkonu funkce v roce 2018.Vykonával-li veřejný funkcionář funkci po celý kalendářní rok 2018, pak období, za které oznámení činí je od 1. 1. 2018 do 31. 12. 2018; vykonával-li veřejný funkcionář funkci pouze část kalendářního roku 2018, pak období, za které oznámení činí je od data zahájení výkonu funkce do 31. 12. 2018. Pokud veřejný funkcionář v kalendářním roce 2018 ukončil výkon funkce, pak toto průběžné oznámení nepodává; namísto průběžného oznámení podává výstupní oznámení, a to za období od 1. 1. 2018, popř. od data zahájení výkonu funkce (došlo-li k zahájení výkonu funkce po 1. 1. 2018) do dne ukončení výkonu funkce.
Předmětem průběžného oznámení je oznámení o činnostech, oznámení o majetku a oznámení o příjmech a závazcích. Oznamují se vykonávané činnosti, majetek a příjmy nabyté ve výše uvedeném období a závazky podle stavu ke dni 31. 12. 2018.
Povinnost podat průběžné oznámení se vztahuje i na případy, kdy veřejný funkcionář v uvedeném období nevykonával žádné činnosti, nenabyl žádný majetek, nezískal žádné příjmy, ani neměl závazky, na něž dopadala oznamovací povinnost.
Průběžné oznámení je třeba učinit elektronicky prostřednictvím Centrálního registru oznámení (https://cro.justice.cz), nebo datovou zprávou (s použitím funkce Centrálního registru oznámení Export do PDF) na ID datové schránky: kq4aawz. Pro přihlášení do Centrálního registru oznámení na výše uvedené internetové adrese veřejný funkcionář zvolí záložku „Přihlásit se jako" – „Veřejný funkcionář" a zadá přihlašovací údaje, které mu byly předány po zápisu do registru. V případě ztráty přihlašovacích údaje je třeba se obrátit na právnickou osobu, její orgán nebo organizační složku, která zápis veřejného funkcionáře do Centrálního registru oznámení provedla.
Nedodržení lhůty pro podání průběžného oznámení, tj. 30. 6. 2019, příp. uvedení nesprávného období, Ministerstvo spravedlnosti oznamuje jako přestupek příslušnému správnímu orgánu, za který lze uložit pokutu ve výši od 1.000 Kč do 50.000 Kč.
Odpovědi na často kladené dotazy jsou dostupné na internetových stránkách Ministerstva spravedlnosti v sekci „Střet zájmů a boj proti korupci" – „Střet zájmů" – „Často kladené dotazy" – „FAQ Veřejný funkcionář", zde: https://justice.cz/web/msp/casto-kladene-otazky/-/clanek/casto-kladene-otazky. V případě dalších dotazů se lze rovněž obrátit na Odbor střetu zájmů a boje proti korupci na uvedené e-mailové adrese OSZ@msp.justice.cz.
3. 6. 2019 - Změna v oznamování nemovitých věcí ve vstupním oznámení – propojení Centrálního registru oznámení s katastrem nemovitostí
S účinností od 1. 6. 2019 došlo v návaznosti na přijetí zákona č. 112/2018 Sb., kterým byl novelizován zákon o střetu zájmů, k propojení Centrálního registru oznámení s katastrem nemovitostí, jež by mělo veřejným funkcionářům usnadnit vyplňování vstupního oznámení. Nově veřejný funkcionář nemovitosti evidované v katastru nemovitostí identifikuje pro účely oznámení pouze za pomoci názvu katastrálního území a čísla listu vlastnictví; zbylé údaje (parcelní číslo, číslo popisné, evidenční číslo aj.) Centrální registr oznámení získá z katastru nemovitostí z důvodu ochrany dat třetích osob až v okamžiku, kdy veřejný funkcionář oznámení odešle. Rovněž způsob nabytí nemovitosti nebudou veřejní funkcionáři ve vstupním oznámení již uvádět.
Nemovitosti, které nejsou evidovány v katastru nemovitostí (např. nemovitosti v zahraničí), bude nadále veřejný funkcionář v oznámení identifikovat jako doposud po zaškrtnutí pole „Individuální zadání".
Rovněž v případě průběžného a výstupního oznámení zůstane zachován stávající model, kdy veřejný funkcionář identifikuje nemovité věci, které v průběhu výkonu funkce v daném kalendářním roce (nebo jeho části), za který se oznámení podává, nabyl, uvedením všech údajů zapsaných na listu vlastnictví vedeném pro tyto nemovité věci příslušným katastrálním úřadem. Důvodem pro tuto odchylku je především skutečnost, že v případech průběžného a výstupního oznámení je veřejný funkcionář oproti vstupnímu oznámení ze zákona povinen u každé jednotlivé oznamované nemovité věci uvést též její pořizovací cenu.
2. 6. 2019 - Z důvodu prováděné aktualizace systému související s napojením na katastr nemovitostí jsou dočasně omezeny některé funkce systému Centralního registru oznámení. Za způsobené potíže se omlouváme, na odstranění omezení intenzivně pracujeme.
23. 4. 2019 - 2. vlna hromadného postoupení veřejných funkcionářů – chybné období v oznámení podle čl. II bodu 4 nebo v průběžném oznámení
Ministerstvo spravedlnosti dokončilo v uplynulých týdnech kontrolu a vyhodnocení plnění oznamovací povinnosti veřejných funkcionářů za období výkonu funkce v kalendářním roce 2017, konkrétně zda veřejní funkcionáři, kteří podali oznámení podle čl. II bodu 4, nebo průběžné oznámení do 30. 6. 2017, jej učinili za celé rozhodné období, na které se oznamovací povinnost vztahovala.
Celkem bylo postoupeno 2 460 veřejný funkcionářů, kteří podali svá oznámení za necelé období. Tyto případy byly Ministerstvem spravedlnosti jako přestupek oznámeny příslušným správním orgánům (obecním úřadům obcí s rozšířenou působností, místně příslušným podle místa trvalého pobytu veřejného funkcionáře).
11. 3. 2019 - Seminář pro správní orgány
Odbor střetu zájmů a boje proti korupci pořádá pro správní orgány příslušné k projednání přestupků dle zákona o střetu zájmů seminář zaměřený na otázky související s nejčastěji řešenými případy přestupků veřejných funkcionářů a osob, které byly veřejnými funkcionáři, dle § 23 odst. 1 písm. e) a f) a odst. 2 písm. b) zákona o střetu zájmů.
Seminář se uskuteční v budově Ministerstva spravedlnosti, a to v následujících termínech
- pondělí 25. 3. 2019 od 10 hodin;
- úterý 26. 3. 2019 od 12 hodin a
- úterý 2. 4. 2019 od 10 hodin.
Kapacita jednoho semináře je 81 míst. Na seminář se mohou zájemci (vždy jeden zástupce správního orgánu) přihlásit prostřednictvím emailu seminarosz@msp.justice.cz. Na tuto emailovou adresu je rovněž možné zaslat dotazy k problematice předmětu semináře.
17. 1. 2019 - Ve složce "Ke stažení" byly nově zveřejněny šablony pro podpůrné orgány - předávací protokoly pro vstupní a výstupní oznámení.
Rychlý odkaz naleznete zde.