Okresní soud v Benešově

Podávání informací dle zákona č. 106/1999 Sb.

 

 

 

Podávání informací dle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím (dále jen zákon)

Podání informací lze vyžádat v úřední den v kanceláři č. 31 ve 3. patře budovy soudu u paní Hančové, nebo na pobočce soudu (ulice Poštovní 2079) v kanceláři č. 204 u slečny Kubecové a to písemně nebo ústně, a to i prostřednictvím telekomunikačního zařízení.

V souladu s příslušnými ustanoveními zák. č. 106/1999 Sb. nelze poskytovat informace

- o probíhajícím trestním řízení a rozhodovací činnosti soudů (§ 11 odst. 4a), b) zákona)

- o utajovaných skutečnostech (§ 7 zákona)

- vypovídající o osobnosti a soukromí osob (§ 8 zákona)

- označené za obchodní tajemství (§ 9 zákona)

- o majetkových poměrech osob (§ 10 zákona)

- předané osobou, která nemá povinnost informovat dle zákona, pokud nesdělila, že s
  poskytnutím informace souhlasí (§ 11 odst. 2 a) zákona)

- zveřejňované dle zvláštního zákona (§ 11 odst. 2b zákona)

- kterou by byla porušena ochrana duševního vlastnictví dle zvláštního předpisu (§ 11 
  odst. 2, písm. c) zákona)

Dále lze právo na informace omezit v případě, že jde o :

- informace vztahující se výlučně k vnitřním pokynům a personálním předpisům okresní-
  ho soudu (§ 11 odst. 1 a) zák.)

- informace o nové informaci při přípravě rozhodutí okresního soudu do doby, kdy se
  příprava ukončí rozhodnutím, pokud zákon nestanoví jinak (§ 11 odst. 2b) zák.)

Postup při podávání a vyřizování písemných žádostí o poskytnutí informace

Písemnou žádost je možno podat v podatelně soudu (kancelář č. 4), případně ji zaslat poštou.
Žádost je podána dnem, kdy byla doručena okresnímu soudu.
Sdělení žadatele, že trvá na poskytnutí informace podle § 6 odst. 2 se považuje za nové podání žádosti.

Z podání musí být zřejmé, kterému povinnému subjektu je určeno a kdo jej činí. U podání prostřednictvím telekomunikačního zařízení musí být uvedena rovněž příslušná identifikace žadatele (např. elektronická adresa). Neobsahuje-li žádost tyto údaje, není podáním ve smyslu tohoto zákona a žádost se odloží.

Povinný subjekt posoudí obsah žádosti a dle § 14 zákona:

a) v případě, že je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována
    nebo je formulována příliš obecně, vyzve žadatele ve lhůtě do sedmi dnů od podání
    žádosti, aby žádost upřesnil, neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů, rozhodne o
    odmítnutí žádosti
b) v případě, že požadované informace se nevztahují k jeho působnosti, žádost odloží a 
    tuto odůvodněnou skutečnost sdělí do tří dnů žadateli
c) poskytne požadovanou informaci ve lhůtě nejpozději do 15 dnů od přijetí podání
    nebo od upřesnění žádosti podle písmena a), a to písemně, nahlédnutím do spisu,
    včetně možnosti pořídit kopii, nebo na paměťových médiích.

O postupu při poskytování informace se pořídí záznam.

Lhůtu pro poskytnutí informace je možno prodloužit ze závažných důvodů, nejvýše však o deset dní. Závažnými důvody jsou:

a) vyhledání a sběr požadovaných informací v jiných úřadovnách, které jsou oddělené 
    od úřadovny vyřizující žádost
b) vyhledání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací požadova-
    ných v jedné žádosti
c) konzultace s jiným povinným subjektem, který má závažný zájem na rozhdnutí
    o žádosti, nebo mezi dvěma nebo více složkami povinného subjektu, které mají
    závažný zájem na předmětu žádosti.
Žadatel musí být o prodloužení lhůty i o jeho důvodech vždy prokazatelně informován, a to včas před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace.

Rozhodnutí

Pokud povinný subjekt žádosti, byť i jen zčásti, nevyhoví, vydá o tom ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí, s výjimkou případu, kdy se žádost odloží podle § 14 odst. 2 nebo § 14 odst. 3 písmeno b) zákona.

Rozhodnutí musí obsahovat označení povinného subjektu, číslo jednací a datum vydání rozhodnutí, označení příjemce rozhodnutí, výrok s uvedením právních předpisů, podle nichž bylo rozhodováno, odůvodnění každého omezení práva na informace, poučení o místu, době a formě podání opravného prostředku, vlastnoruční podpis pověřeného pracovníka povinného subjektu s uvedením jména, příjmení a funkce.

Rozhodnutí se doručuje do vlastních rukou žadatele.

Jestliže orgán ve lhůtě pro vyřízení žádosti neposkytl informace či nevydal rozhodnutí podle § 15 odst. 1, má se zato, že vydal rozhodnutí, kterým informace odepřel. Proti tomuto rozhodnutí lze podat odvolání do 15 dnů ode dne, kdy uplynula lhůta pro vyřízení žádosti.

Odvolání

Proti rozhodnutí povinného subjektu o odmítnutí žádosti lze podat odvolání ve lhůtě do 15 dnů od doručení rozhodnutí nebo od marného uplynutí lhůty pro vyřízení žádosti v případě uvedeném v § 15 odst. 4. Odvolání se podává u povinného subjektu, který rozhodnutí vydal nebo měl vydat.

O odvolání proti rozhodnutí Okresního soudu v Benešově rozhoduje povinný subjekt nejblíže vyššího stupně nadřízený povinnému subjektu, který rozhodnutí vydal nebo měl vydat, tedy předsedkyně Krajského soudu v Praze.

Odvolací orgán rozhodne o odvolání do 15 dnů od předložení odvolání povinným subjektem. Jestliže v uvedené lhůtě o odvolání nerozhodl, má se zato, že vydal rozhodnutí, kterým odvolání zamítl a napadené rozhodnutí potvrdil, za den doručení tohoto rozhodnutí se považuje den následující po uplynutí lhůty pro vyřízení odvolání.

Proti rozhodnutí o odvolání se nelze odvolat.

Proti rozhodnutí ústředního orgánu státní správy o odmítnutí žádosti lze podat rozklad, o kterém rozhoduje vedoucí ústředního orgánu státní správy. Ustanovení odstavců 1,3 a 4 platí pro rozklad obdobně.

Rozhodnutí o odmítnutí žádosti je přezkoumatelné soudem podle zvláštního zákona.

Hrazení nákladů

Povinné subjekty jsou v souvislosti s poskytováním informací oprávněny žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s vyhledáváním informací, pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli.

Žadateli musí být na jeho žádost potvrzena předpokládaná výše úhrady nákladů.

Povinný subjekt může podmínit vydání informací zaplacením úhrady nebo zálohy.

Úhrada je příjmem povinného subjektu.

 

S úplným zněním zákona č. 106/99 Sb. je možné se seznámit v kanceláři č. 11 v úřední den.

Zveřejnění odpovědí na žádost o informaci - viz infodeska

 

Instrukce Ministerstva spravedlnosti ČR

ze dne 14. 7. 2011, č. j. 286/2011-OT-OSV,

kterou se stanoví sazebník úhrad za poskytování informací

podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů

Ministerstvo spravedlnosti ČR stanoví k zajištění jednotného postupu podle zákona č. 106/1999 Sb.,

o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů1), v souladu s nařízením vlády

č. 173/2006 Sb., o zásadách stanovení úhrad a licenčních odměn za poskytování informací podle

zákona o svobodném přístupu k informacím, tento sazebník úhrad za poskytování informací (dále jen

„sazebník"):

§ 1

Náklady na pořízení kopií

(1) Za pořízení kopie formátu A4

a) jednostranná - 2,- Kč

b) oboustranná - 3,- Kč

(2) Za pořízení kopie formátu A3

a) Jednostranná - 3,- Kč

b) Oboustranná - 4,- Kč

(3) Pokud jsou požadované informace obsaženy v publikaci či tiskovině vydávané povinným

subjektem, stanoví se výše úhrady ve výši ceny příslušného výtisku, poskytují-li se informace formou

prodeje tohoto výtisku.

§ 2

Náklady na pořízení technických nosičů dat

(1) Za 1 kus CD, pokud tuto formu vyžaduje žadatel - 10,- Kč.

(2) Za 1 kus DVD, pokud tuto formu vyžaduje žadatel - 15,- Kč

(3) V případě použití jiného technického nosiče dat se náklady stanoví ve výši jeho skutečné

pořizovací ceny.

§ 3

Náklady na odeslání informací žadateli

(1) Náklady za použitou nebo požadovanou poštovní službu se hradí ve výši skutečných nákladů

dle platného ceníku použitého provozovatele poštovních služeb.

(2) Náklady na balné se nehradí.

§ 4

Náklady na mimořádně rozsáhlé vyhledání informací

Pokud je poskytnutí informace spojeno s mimořádně rozsáhlým vyhledáváním informací, stanoví se

výše úhrady za každou hodinu vyhledávání jedním pracovníkem na 200,- Kč. V případě mimořádně

rozsáhlého vyhledávání informací více pracovníky je výše úhrady dána součtem částek připadajících

na každého pracovníka.

§ 5

Společná ustanovení

(1) Hrazení nákladů podle tohoto sazebníku je povinnými subjekty požadováno pouze tehdy,

přesáhnou-li náklady na poskytnutí informace částku 100,- Kč bez nákladů na poštovní služby.

(2) Vyhledávání informací trvající celkově méně než 1 hodinu nelze považovat za mimořádně

rozsáhlé, a povinný subjekt proto není oprávněn požadovat úhradu dle § 4 sazebníku.

2

§ 6

Tato instrukce nabývá účinnosti dnem 15. července 2011.

Ministr spravedlnosti:

JUDr. Jiří Pospíšil

____________________

1) Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění zákona č. 101/2000 Sb.,

zákona č. 159/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 413/2005 Sb., zákona č. 61/2006 Sb.,

zákona č. 110/2007 Sb., zákona č. 32/2008 Sb., zákona č. 254/2008 Sb., zákona č. 274/2008 Sb.,

zákona č. 227/2009 Sb. a nálezu Ústavního soudu č. 123/2010 Sb.

 

Souhrnná zpráva o počtu zaslaných  soupisů soudních řízení v režimu InfZ u Okresního soudu v Benešově

viz infodeska